Muzykoterapeutyczne „PUK, PUK” – czyli jak zaglądnąć do siebie
Muzyka jest trochę jak most, który łączy podświadomość ze świadomością.
W naszym głębokim „ja” pobudzony zostaje poprzez działanie muzyki rezonans, po ścieżkach emocji, wrażeń, wyobrażeń zostaje przesłana z naszej podświadomości wiadomość do naszego „ja” zewnętrznego (świadomego).
Współczesnego człowieka dręczy tak wiele dylematów, poszukujemy odpowiedzi na pytania. Okazuje się, że każdy z nas zna odpowiedź, czasem jest ona ukryta głęboko, muzyka pozwala tę odpowiedź w nas samych odnaleźć, uwolnić.
Wielu uczestników warsztatów muzykoterapeutycznych dzieli się podczas spotkań tym, że ich życie pędzi, nie mają czasu na zatrzymanie. Tak bardzo rozpędziliśmy swoje życie, że nie mamy czasu na obecność we własnym ciele, własnej duszy. Nie znamy siebie, przestaliśmy siebie słuchać. Sterowani z zewnątrz, nie znamy swoich potrzeb, zgubiliśmy marzenia, entuzjazm i radość.
Warsztaty muzykoterapeutyczne skierowane do terapeutów, nauczycieli, animatorów zawsze mają na celu zarówno edukację – pracę nad doskonaleniem metod pracy, ale co nie mniej ważne, pozwalają uczestnikom na zatrzymanie, obecność, podniesienie energii do działania, odnalezienie wewnętrznego potencjału.
W tej edycji szkolenia koncentrowaliśmy się na terapeutycznym użyciu głosu, improwizacji na instrumentach, a także szukaniu powiązań pomiędzy dźwiękiem i ruchem. Pracowaliśmy również w nurcie metod wizualizacji kierowanej z muzyką. Był to wspaniały trening dla wyobraźni oraz czas na podróż w głąb siebie.
Mam wrażenie, że prowadzone przeze mnie warsztaty to coś więcej niż tylko przyjęcie jednej perspektywy terapeutycznej. Można powiedzieć, że zawsze jest to muzykoterapia PLUS – dotykaliśmy niemal wszystkich dziedziny arteterapii – tańczyliśmy tańce etniczne, rysowaliśmy, stosowaliśmy też metody charakterystyczne dla dramy. Co najważniejsze byliśmy w procesie TWORZENIA, poszukiwaliśmy własnych ścieżek ekspresji, co wydaje mi się najistotniejsze w pracy nad rozwojem własnym i w pracy terapeutycznej oraz edukacyjnej.
Marta Berdel – muzykoterapeuta, pedagog tańców etnicznych, instruktor tańców polskich.
Prowadzi zajęcia muzykoterapeutyczne i choreoterapeutyczne z młodzieżą niepełnosprawną – podopiecznymi różnych organizacji z terenu Podkarpacia.
W różnych grupach i organizacjach prowadzi spotkania bazujące na metodach muzykoterapeutycznych i choreoterapeutycznych m.in. w Rzeszowie w NZOZ „Therapia”, w Centrum Dziennej Aktywności dla dzieci i młodzieży w Zespole Szkół w Łące prowadzonym przez „Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży Sprawnej Inaczej w Trzebownisku”, jak również w Stowarzyszeniu Przyjaciół Młodzieży Specjalnej Troski w Łańcucie.
Wraz z tancerzem i choreografem oraz nauczycielem tańca Danielem Sandu organizuje w Warszawie cykliczne warsztaty zatytułowane Ciekawość tańca (Dance curiosity).
Etno.wirownia https://www.facebook.com/Etnowirownia-151366298354618
Holinga https://www.facebook.com/profile.php?id=100057029426594
Dancerous (Grupa otwarta) https://www.facebook.com/groups/420424108880622
Artykuł powstał dzięki współpracy w ramach projektu „Arteterapia drogą do twórczej integracji VI” współfinansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz 1%.