Od czego zaczynamy szkolenie z zabawoterapii?
Przede wszystkim od gier i zabaw rozgrzewających.
Rozgrzewka uczestników szkolenia była zorganizowana w atrakcyjnej formie, my wszyscy potrzebujemy nowych bodźców do prawidłowego rozwoju psychofizycznego.
Zajęcia rozgrzewające powinny być skuteczne, ale takiego rodzaju zajęcia ruchowe, które są zachęcające i dają wiele możliwości.
Zajęcia ożywiające wykorzystaliśmy głównie w części wstępnej szkolenia/warsztatu. Najważniejszym celem zajęć ożywiających było pozytywne zmotywowanie uczestników do aktywnego uczestnictwa w warsztacie, ale również dbanie o lepsze samopoczucie, dobrą formę a co za tym idzie uśmiech i energię, które są lekarstwem dla duszy.
Jeden blok szkolenia dotyczył również naszej integracji, budowania więzi, relacji, dobrej komunikacji i budowania zespołu i zaufania wśród uczestników. Niezwykłe modny stał się teambuilding w edukacji, który również wykorzystaliśmy podczas szkolenia. Gry i zabawy zespołowe pokazane w prostej i wesołej formie, które uczestnicy szkolenia mogą wykorzystać w pracy w szkole, przedszkolu, świetlicy czy w warsztatach terapii zajęciowej.
Dużym powodzeniem cieszył się blok poświęcony muzykoterapii i choreoterapii. Uczestnicy mogli tworzyć własne układy taneczne, nie wymagające wielkich przygotowań, dobrać muzykę, zrelaksować się i otworzyć się na nowe doznania muzyczne. Uczestnicy pracowali w grupach jak też indywidualnie. Tutaj uczestnicy wybierali różnego rodzaju piosenki, podkłady muzyczne czy też wybrane fragmenty utworów ze znanych filmów, bajek, czy też czerpali inspiracje z muzyki klasycznej. Jak wiemy celem muzykoterapii, podobnie jak większości terapii, jest poprawa zdrowia uczestnika i jakości życia na poziomie fizycznym, emocjonalnym i poznawczym. Z muzyką można pracować na tysiące sposobów, jednym z nich, którzy był uwielbiany przez uczestników szkolenia było ,,malowanie muzyki”, „malowanie odgłosów natury”, malowanie dźwięków.
Tego typu zabawy i ćwiczenia pobudzają wyobraźnię, rozwijają kreatywność, możemy wyrazić swoje emocje, potrzeby, uczyć się skupienia i koncentracji a przy okazji dobrze się bawić. Oprócz metod takich jak muzykoterapia, choreoterapia czy drama stosowana niezwykłą i uwielbianą przez uczestników szkolenia była plastykoterapia. Malowanie pór roku, kolorów natury przy użyciu różnych technik plastycznych oddziałuje na wyobraźnię, rozwijamy naszą inwencję twórczą. Malowanie na wielkich formatach w niedużych grupach, daje możliwość stworzenia wspólnego kreatywnego dzieła oraz wspólnej wymianie zdań, doświadczeń i poznania siebie wzajemnie.
Ważnym blokiem tematycznym podczas szkolenia był blok poświęcony treningowi kreatywności. Zestaw zadań i ćwiczeń podany w atrakcyjnej formie, sprzyjał dobrej zabawie, pobudzał fantazję. Każdy z uczestników mógł skupić się na rozwoju własnej osoby, rozwiązywać najbardziej kreatywne zadania, ćwiczył swoją pamięć. Co najważniejsze pokłady swojej kreatywności odkrywał stopniowo i samodzielnie. Ta kreatywność przeniosła się na wszystkich uczestników szkolenia, gdzie uczyliśmy siebie wzajemnie poprzez obserwację, rozmowy, doświadczenia.
- Jakie korzyści i wartości uzyskali uczestnicy szkolenia?
Przede wszystkim uczestnicy poznali lepiej siebie, swoje cele i wartości, otworzyli się na nowe doznania i wyzwania. Poprzez różnego rodzaju gry, zabawy, ćwiczenia lepiej potrafią wyrażać swoje emocje i je nazywać. Uczestnicy nabrali więcej pewności siebie w działaniu, tworzeniu i projektowaniu własnych scenariuszy zajęć dla różnych grup wiekowych jak również do rozwoju własnego warsztatu twórczego w swoim zaciszu domowym. Kursanci mieli możliwość obcowania ze sztuką na różne sposoby poprzez doświadczanie jej różnymi zmysłami. Mieliśmy możliwość oglądania różnych obrazów nieznanych artystów i nadawania im tytułów i własnej interpretacji. Czytaliśmy na głos różne wiersze i fragmenty tekstów z literatury i dobieraliśmy odpowiednią muzykę do improwizacji ruchowej.
Niemałym zainteresowaniem cieszył się blok poświęcony ćwiczeniom relaksacyjnym. Stres i przemęczenie towarzyszą Nam na co dzień, więc zadbaliśmy o naszą sferę emocjonalną , biorąc udział w ćwiczeniach wyciszających. Ćwiczenia na matach, w parach, z chustami były niezwykle odprężające. Niezwykle ważne podczas tego typu ćwiczeń było dobranie odpowiedniej muzyki, która by nas nie drażniła a działała kojąco.
Podsumowując uczestnicy szkolenia dostali dużą dawkę inspiracji, doświadczeń, gier, zabaw, ćwiczeń, które mogą śmiało wykorzystać ze swoim podopiecznymi, uczniami i dziećmi. Co najważniejsze, uczestnicy sami stworzyli swój kreatywny warsztat pracy, który stale mogą poszerzać i chcą go nadal rozwijać. Udział w szkoleniu z zabawoterapii daje nieograniczone możliwości rozwoju, kreatywności, dzielenia się doświadczeniami, lepszego poznania i wyrażania siebie ,a co niezwykle istotne głowa jest pełna pomysłów, lotna i gotowa do podejmowania kreatywnych wyzwań.
Lucyna Sapalska
SZALONY KREATYWNY I PEŁEN ENERGII
WARSZTAT Z ZABAWOTERAPII
Warsztat z Zabawoterapii odbył się w dniach 12 do 14 listopada 2021 roku w ramach projektu Arteterapia drogą do integracji twórczej. Grupa 20 uczestników podzielona została na 2 mniejsze z uwzględnieniem miejsca i specyfiki pracy oraz relacji koleżeńskich.
W zabawoterapii grupę odbiorców stanowili zarówno terapeuci, opiekunowie jak i rodzice osób z niepełnosprawnością powyżej 16 roku życia. W związku z tym, celem przewodnim warsztatów było rozwijanie sprawności intelektualnej osób od 16 lat poprzez ćwiczenia umysłu oraz wybrane metody arteterapii. Ważnym aspektem naszej pracy było wyszukanie /zaprezentowanie technik zróżnicowanych ze względu na możliwości intelektualne uczestników, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej dla młodzieży i dorosłych szaty graficznej. Jest to ważny i często występujący szczególnie wśród dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną problem infantylizmu.
Warsztaty z Zabawoterapi opierały się na dwóch uzupełniających się blokach ćwiczeniowych. Pierwszym z nich było rozwijanie między innymi: pamięci, koncentracji, analizy itp. poprzez ćwiczenia na różnych poziomach trudności oraz zadania dodatkowe zaczerpnięte ze sprawdzonych publikacji specjalistycznych. Kolejnym zaprezentowanym pomysłem były ćwiczenia ogólnorozwojowe bazujące na programie interaktywnym /przestrzennym.
Wiodący nurt pracy w zakresie Zabawoterapii opierał się o poniższe metody arteterapii:
PLASTYKOTERAPIA terapia z wykorzystaniem rozmaitych metod plastycznych, ze szczególnym uwzględnieniem poznania nowych struktur, materiałów, zabawy i doświadczania.
Podczas warsztatów zrealizowaliśmy między innymi świece z wosku plastycznego, tworzenie kukiełek, praca z ceramiką, materiałem i drewnem.
DRAMA STOSOWANA jako technika twórczej improwizacji, która umożliwia swobodę i daje nieograniczone możliwości wypowiedzi. Podstawą tej techniki jest „wejście w określoną rolę”, umożliwiające pracę nad emocjami, gestem czy mimiką.
Podczas warsztatów zrealizowaliśmy między innymi zabawy integracyjne, fotografie emocji, historie emocji, rozpoznawanie emocji.
CHORETERAPIA metoda tanecznego doświadczenia możliwości swojego ciała. Opiera się o improwizację do odpowiednio dobranych utworów oraz wykorzystanie rozmaitych akcesoriów do tańca.
Podczas warsztatów zrealizowaliśmy między innymi taneczne poznanie swojego ciała, taniec emocji, taniec integracyjny, taniec z chustami, wstążkami.
BIBLIOTERAPIA wykorzystanie odpowiednio dobranej literatury (opowiadania, wiersze, aforyzmy np.) w procesie terapii. Biblioterapia daje bufor bezpieczeństwa, ponieważ przeżywamy emocje bohatera nie biorąc konsekwencji za jego czyny.
Podczas warsztatów zrealizowaliśmy między innymi ożywianie bajek, wprowadzenie w tematykę zajęć zaczerpniętą z opowiadań, wierszy, historii niedokończonej.
ELEMENTY MUZYKOTERAPII wykorzystanie prostych instrumentów własnoręcznie wykonanych, tworzenie z nich muzyki. Zabawy integracyjne połączenie śpiewu i tańca.
Podczas warsztatów zrealizowaliśmy między innymi tworzenie instrumentu muzycznego, utwory muzyczne połączone z tańcem i odrobiną ruchu, relaksację i dobodźcowanie, malowanie muzyki.
ELEMENTY SKULPTUROTERAPII glina jako niesamowity i wymagający materiał do tworzenia form przestrzennych i płaskich. Dający nieograniczone możliwości kreatywnej pracy z uczestnikami w różnym wieku oraz z różną niepełnosprawnością.
Podczas warsztatów zrealizowaliśmy między innymi prostą formę płaską, tworzenie prac przestrzennych.
FILMOTERAPIA -metoda pracy oparta na odpowiednio dobranych filmach pełnometrażowych lub krótkometrażowych. Bazuje na emocjach, zachowaniu i postępowaniu bohaterów oraz ich analizie projektując wybrane zachowania do życia i problemów uczestników.
Podczas warsztatów zrealizowaliśmy między innymi prezentację filmów krótkometrażowych jako wprowadzenie do wybranych tematów dotyczących pomocy czy życia w „nowoczesnym świecie”.
Z całego serca dziękuję grupie 20 wspaniałych uczestników warsztatów z Zabawoterapii. To dzięki Wam zajęcia stały się „bombą pozytywnych emocji i kreatywności”. Spotkanie i praca z Wami to prawdziwa przyjemność.
Do zobaczenia na kolejnych warsztatach.
Iwona Cichocka
Artykuł powstał dzięki współpracy w ramach projektu „Arteterapia drogą do twórczej integracji VI” współfinansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz 1%.