Już po raz trzeci – dzięki wsparciu PFRON – realizujemy projekt ROZWIŃ SKRZYDŁA i uczymy latać tych, którzy na co dzień mają problem z pokonaniem nawet niewielkiego krawężnika. Osoby z niepełnosprawnością ruchową latają na szybowcach i paralotniach, a kiedy kończą szkolenia, podczas których nie mają żadnej taryfy ulgowej, wierzą, że mogą wszystko. Wierzą, że mogą żyć aktywnie, zmieniać to, co do tej pory wydawało się nierealne, mieć marzenia i realizować je.
Od kiedy realizujemy projekt?
Projekt ROZWIŃ SZKRZYDŁA realizujemy od 2015 roku. Wtedy odbyła się pierwsza edycja projektu, chociaż przymiarki do latania i szukanie możliwości finansowania zostały poczynione już w roku 2013.
Rok 2016 – https://youtu.be/O1t_AC25hrw
Rok 2015 – https://youtu.be/WB9CXp2MuK4
Ile osób przeszkoliliśmy?
– na paralotniach: w 2015 roku 22 osoby; w 2016 roku 18 osób; w 2019 roku 15 osób
Część z tych osób jest z nami od początku realizowanego projektu, jak 5 osób, które zrobiły licencję, a niektóre osoby miały przerwę w lataniu i chcą kontynuować swoją przygodę, albo latały przed utratą sprawności i teraz uwierzyły, że znów mogą.
– na szybowcach: w 2015 roku 10 osób; w 2016 roku 19 osób; w 2019 roku 13 osób – tu też jest podobnie. Niektórzy są od początku, a inni dołączyli niedawno i tu też mamy pierwszych pilotów z niepełnosprawnością – z licencjami!
Jakie są etapy nauki latania na paralotni?
Nie byłoby latania bez wolontariuszy i asystentów Krysia, Andżelika, Leszek, Ola – to nasze anioły. Dzięki ich fizycznej pracy początkujący paralotniarz – człowieka na wózku rozpędza się do takiej prędkości aż uniesie się do góry. Zanim oderwie się od ziemi, wolontariusze przebiegają mnóstwo metrów, żeby niepełnosprawny kursant nauczył się stawiać skrzydło, hamować, zakręcać. Używane są do tego liny o różnych długościach od 5 metrowej na samym początku do 20 metrów pod koniec, czym dłuższa lina, tym łatwiej kursant wznosi się do góry. Dopiero jak nauczy się tych podstaw może wykonywać loty tandemowe za wyciągarką, a potem wykonać start i lądowanie
Ile wylataliśmy godzin?
Kurs podstawowy paralotniowy to min. 20 lotów tzw. kwalifikowanych i 5 godzin zajęć teoretycznych. Kurs podstawowy kończy się wykonaniem samodzielnego lotu po okręgu. Następnie uczestnik zajęć może starać się doskonalić swoje umiejętności i po wykonaniu min. 10 następnych lotów samodzielnych z prostymi „figurami” może przystąpić do uzyskania licencji pilota paralotniowego. Przeważnie jest to 40 do 50 lotów, które trzeba wykonać i zdać egzamin teoretyczny i praktyczny, który polega na tym, że egzaminator (osoba z Urzędu Lotnictwa Cywilnego) prosi osobę egzaminowaną o wykonanie samodzielnego startu i podczas samodzielnego lotu każe wykonać proste ewolucje/figury w powietrzu. Egzaminator obserwuje to z dołu i kontaktują się przez krótkofalówkę. Jeżeli osoba egzaminowana wykona wszystko prawidłowo to otrzymuje licencję, która jest ważna bezterminowo i upoważnia to do wykonywania samodzielnych lotów z dowolnego startowiska. O zakwalifikowaniu osoby na egzamin decyduje instruktor prowadzścy zajęcia.
Zliczając wszystkie nasze loty paralotniowe, mogło ich być do tej pory ponad 1 000 (nie licząc tego roku). Lotów nie da się policzyć na godziny, ponieważ jest to uzależnione od czynników zewnętrznych i termiki. Jeden lot może trwać 2-3 minuty, a może trwać 2-3 godziny.
Kurs podstawowy szybowcowy to 60 godzin zajęć teoretycznych i 60 praktycznych. Kończy się prawidłowym wykonaniem lotu tzw. holu za samolotem. Tutaj aby uzyskać licencję jest trochę więcej pracy i własnej determinacji, ponieważ jest bardzo dużo egzaminów teoretycznych dotyczących budowy szybowca, jego obsługi, warunków atmosferycznych, w których trzeba się bardzo dobrze orientować. Ponadto trzeba wykonać bardzo dużo lotów dodatkowych, doskonalić hole za samolotem i loty na termice, które mogą trwać nawet kilka godzin. Łącznie na szybowcach nasi Uczestnicy wykonali ponad 1700 lotów szybowcowych.
Razem to blisko 3 000 lotów.
Ile było startów?
Na szczęście startów i lądowań było tyle samo.
Z jakim rodzajem niepełnosprawności zgłaszają się chętni do latania?
Wiele osób z tej grupy to ludzie, którzy w codziennym funkcjonowaniu korzystają z wózka, kul, protez czy też innego sprzętu ortopedycznego.
Ile osób zdało egzaminy?
Paralotnie 5 osób, szybowce 1 z licencją i 2 następne w trakcie
Trzymamy kciuki za wszystkich naszych wspaniałych pilotów!