Jeden tydzień i aż dwa niezwykle interesujące wydarzenia. II Liceum Ogólnokształcące w Koninie jest dla nas – Fundacji Podaj Dalej miejscem szczególnym. To tu 15 lat temu rozpoczynaliśmy naszą działalność i zawsze chętnie tu wracamy.
Tym razem z przyjemnością przyjęliśmy (Joanna Maciejewska i Anna Klechniowska) zaproszenie na Debatę o Wykluczeniu (04.06.2019). W debacie reprezentacje konińskich szkół średnich przedstawiły nam swoje przemyślenia – jak można wykluczeniu przeciwdziałać i jak oni, młodzież mogą wspierać osoby nim zagrożone. Te wnioski były wynikiem wcześniejszych 2 godzinnych warsztatów, sama debata przy okrągłym stole pozwoliła zarówno uczniom jak i zgromadzonym gościom na spojrzenie na ten trudny temat z różnej perspektywy. Wymieniliśmy doświadczenia, padło wiele ważnych pytań. Młodzież wskazała na obszary wykluczenia, szczególnie przybliżyli nam specyfikę marginalizowania środowisk – osób starszych, osób LGBT czy uchodźców. Oczywiście nam najbliższy był temat przeciwdziałania wykluczeniu osób z niepełnosprawnościami. O tym z jakimi problemami spotykają się na co dzień osoby z niepełnosprawnością, co utrudnia lub uniemożliwia im obecność w życiu społecznym. Młodzież przede wszystkim skupiła się na kwestii postrzegania, stereotypów i niedostatecznej edukacji. A także na barierach, zarówno tych architektonicznych jak i mentalnych. Dla nas był to bardzo ważny głos. Ponadto uzupełnieniem debaty była możliwość zaprezentowania roli organizacji pozarządowych i grup wsparcia w przeciwdziałaniu marginalizacji. Serdecznie dziękujemy Pani Dyrektor Małgorzacie Koziarskiej – Sip za zaproszenie do udziału w tak interesującym spotkaniu.
Koniński Kongres Edukacyjny był zdecydowanie nieszablonowym dwudniowym wydarzeniem. Rzadko się zdarza, by Kongres był jednocześnie tak fantastyczną okazją do poznania, do rozmowy, do lepszego zrozumienia – do zmiany. 05 – 06.06 czerwca ponad 200 osób zgromadzonych w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej: nauczycieli, uczniów, osób, dla których edukacja jest ważna, rozmawiało o tym co należy zrobić, aby szkoła stała się szkołą marzeń. Organizatorami wydarzenia byli: Młodzieżowy Dom Kultury, Miasto Konin oraz Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa. Czy można metodą warsztatową przeprowadzić kongres dla tak dużej grupy? Otóż można! Przez te dwa dni wiele się działo, a wszystko to dzięki rewelacyjnej Oli Chodasz, trenerki oraz propagatorki dramy od wielu lat zaprzyjaźnionej z Fundacją Podaj Dalej.
I dzień Kongresu Edukacyjnego to warsztaty dramowe, integrujące – pozwoliły uczestnikom na lepsze poznanie, otwarcie na innych. I ustalenie obecnego stanu edukacji oraz tego, w jakim kierunku powinny iść zmiany. Uczestnicy Kongresu mogli wysłuchać ekspertów z dziedziny edukacji: o rewolucji technologicznej w edukacji mówił prof. Lech Mankiewicz – prezes Fundacji Edukacja dla Przyszłości. Krzysztof Zajaczkowski – dyrektor ds. Edukacji w Drumduan School w Forres w Szkocji (szkoła alternatywna – nauka przez doświadczenie, sztukę, pobudzanie kreatywności). Dyrektor Ewa Radanowicz.opowiadała o Szkole z Mocą – w Radowie Małym. Robert Bielecki – neurodydaktyk mówił o pobudzaniu motywacji oraz zaangażowania i roli mózgu w edukacji.
Wszyscy, którzy tu są to właściwi ludzie. Co się skończyło, to się skończyło, co się nie skończyło – trwa. Pod takimi hasłami rozpoczął się 2 dzień Kongresu – dzień Open Space. Ta metoda pozwala na dużą kreatywność w doborze tematów. W szkole obecnie liczy się „klucz” – często nie dostrzega się drugiego człowieka, trudno o pełną możliwość rozwoju. Dostrzegania kreatywności, rozwijania wewnętrznej motywacji do nauki, dobrych relacji – tego brakuje polskiej szkole. Open Space to działanie w otwartych grupach. Najpierw zgłaszane są tematy do dyskusji, osoby zgłaszające temat stawały się moderatorami dyskusji. W trakcie rozmów wypełniliśmy raport, gdzie notowaliśmy to co wspólnie ustaliliśmy, przebieg spotkania. Osoby, które nie zgłosiły tematu szukały dla siebie tych, które najbardziej je interesują. Konieczność coachingu w szkole, warsztatów rozwijających umiejętności miękkie, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach edukacyjnych oraz czy polskiej szkole potrzebne są oceny. Czy zmiana to szansa czy zagrożenie?. Czy szkoła wyklucza kiedy jesteś inny/ inny i czy miejsce religii jest w szkole? To tylko kilka propozycji. Niewątpliwą zaletą Open Space jest to, że kiedy czujemy, że tu już „wyczerpaliśmy temat” możemy poszukać innego, bliskiego nam tematu. Jesteśmy „pszczółkami” i „motylami”. Tak jak ja – zatrzymałam się np w „Przedszkolu w lesie”. Kongres Edukacyjny był też możliwością zgłoszenia swojego pomysłu i znalezienia osób chcących się w to wspólne działanie zaangażować. Wśród tych propozycji była: Świetlica Środowiskowa, Młodzieżowy Projekt Edukacyjny, Żywa Biblioteka, Akademia Teatralna czy projekt „W kręgu energii zmiany”.
Uczestnicy podkreślali jak wiele nauczyli się podczas tych pełnych pozytywnej energii dni. Na zakończenie Kongresu Edukacyjnego mogliśmy posłuchać Wojowników Światła z Młodzieżowego Domu Kultury.
Anna Klechniowska