Pierwsza godzina zajęć była przeznaczona na dogoterapię, którą poprowadził terapeuta z pomocą bardzo spokojnego i przyjaznego psa. „Ema" od razu stała się ulubienicą naszych małych milusińskich. Dogoterapia traktowana jest jako terapia kontaktowa z udziałem psa polegająca na wieloprofilowym usprawnianiu dzieci niepełnosprawnych. Dogoterapia jest rodzajem pracy uzupełniającej szeroko rozumianą rehabilitację. Spotkania z psem – terapeutą pomagają m.in.:
- przełamać lęk przed psami,
- pogłębiać kontakt z nim poprzez podchodzenie do psa, głaskanie go i przytulanie się,
- poznawać budowę ciała zwierzęcia,
- stymulować zmysły: słuchu, wzroku, dotyku,
- ćwiczyć koncentrację uwagi,
- doskonalić sprawność ruchową poprzez ćwiczenia wykonywane przez dziecko we współdziałaniu z psem,
- kształtować i rozwijać umiejętność okazywania emocji i uczuć związanych z kontaktem ze zwierzętami,
- uczyć wykonywania czynności pielęgnacyjnych wobec psa np. karmienia, czesania, wycieranie pyska,
- uczyć zasad bezpiecznego postępowania z psami,
- kształtować nawyki higieniczne związane z kontaktem z psami np. mycie rąk po zakończeniu zajęć,
- uczyć samodzielności poprzez stwarzanie dziecku możliwości samodzielnego wywiązywania się z działań podejmowanych wobec psa np. karmienie, prowadzenie na smyczy.
Po słodkim poczęstunku rozpoczęła się druga godzina zajęć, tym razem plastycznych, techniką „takti-palce", która bardzo spodobała się naszym podopiecznym czego dowodem są ich własnoręczne prace. Na sam koniec odbyły się ruchowe zabawy integracyjne. Tak naprawdę to wtorkowe spotkanie można opisać jednym zdaniem: „To co dzieci lubią najbardziej…"
Margareta Dorabialska- Muś
Projekt dofinansował