Muzyka jako środek do lepszego poznania siebie i narzędzie komunikacji z innymi
Kiedy uczysz się języka obcego pewnie nie chodzi Ci o samo zgłębianie samych zasad gramatyki, perfekcyjne poznawanie reguł wymowy, historii języka. Uczysz się nowego języka po to, aby się komunikować z drugim człowiekiem, by móc dzielić się swobodniej swoim światem i emocjami.
Tak samo jest z muzyką w muzykoterapii. Traktujemy ją jako jedno z narzędzi komunikacji. To bardzo pomocne i piękne narzędzie.
Jak na dłoni widać, jak szybko wspólne przebywanie w przestrzeni muzyki sprawia, że grupa szybko integruje się, poznaje, działa razem. Tak jak w muzyce tworzymy harmonijne współbrzmienia, dostrajamy się.
Podczas warsztatów muzykoterapeutycznych koncentrowaliśmy się na wyrażaniu emocji poprzez instrumenty, głos. Wiele improwizowaliśmy. Uczestnicy konstruowali też własne instalacje dźwiękowe. Sporo czasu poświęciliśmy na trening wyobraźni inspirując się metodą Guided Imagery and Music (GIM). Próbowaliśmy znaleźć sposoby na jej modyfikacje i dostosowywanie do potrzeb danej grupy uczestników.
Spróbujesz wydać jakiś dźwięk bez ruchu? Masz rację – to nie możliwe. Nawet ciche mruknięcie to przecież nawet nieznaczny, ale zawsze ruch Twojego ciała – oddech. Tak właśnie krok po kroku odkrywaliśmy jak wiele jest powiązań pomiędzy ruchem i dźwiękiem. W programie warsztatów znalazło się zatem dużo ruchu, także tańce etniczne – pełne rytmu, pięknych melodii, czasem bardzo pobudzających, czasem spokojnych. Celem nadrzędnym warsztatów jest zawsze jedynie inspirowanie uczestników, a nie podawanie gotowych rozwiązań. Staram się zasiewać jedynie ziarenka w postaci dobrych pomysłów, kierunków działania. Mam wrażenie, że tym razem także udało zachęcić grupę do samodzielnej pracy, do tworzenia własnych ćwiczeń i tematów oraz scenariuszy zajęć terapeutycznych.
Marta Berdel – muzykoterapeuta, pedagog tańców etnicznych, instruktor tańców polskich.
Prowadzi zajęcia muzykoterapeutyczne i choreoterapeutyczne z młodzieżą niepełnosprawną – podopiecznymi różnych organizacji z terenu Podkarpacia.
W różnych grupach i organizacjach prowadzi spotkania bazujące na metodach muzykoterapeutycznych i choreoterapeutycznych m.in. w Rzeszowie w NZOZ „Therapia”, w Centrum Dziennej Aktywności dla dzieci i młodzieży w Zespole Szkół w Łące prowadzonym przez „Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom i Młodzieży Sprawnej Inaczej w Trzebownisku”, jak również w Stowarzyszeniu Przyjaciół Młodzieży Specjalnej Troski w Łańcucie.
Wraz z tancerzem i choreografem oraz nauczycielem tańca Danielem Sandu organizuje w Warszawie cykliczne warsztaty zatytułowane Ciekawość tańca (Dance curiosity).
Etno.wirownia https://www.facebook.com/Etnowirownia-151366298354618
Holinga https://www.facebook.com/profile.php?id=100057029426594
Dancerous (Grupa otwarta) https://www.facebook.com/groups/420424108880622
Artykuł powstał dzięki współpracy w ramach projektu „Arteterapia drogą do twórczej integracji VI” współfinansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz 1%.