Fundacja im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ organizuje szkolenie „Asystenta osoby z niepełnosprawnością”. W ramach szkolenia zdobędziesz wiedzę i praktyczne umiejętności pracy z osobami z niepełnosprawnością zarówno indywidualnie, jak i na zajęciach grupowych. Rekrutacja jest otwarta dla wszystkich chcących zdobyć nowe, bądź rozwinąć obecne umiejętności. Chętnych prosimy o zgłoszenie drogą mailową
damian.walczak@podajdalej.org.pl.
Zajęcia odbywają się w terminie 11.02-25.03.2021
- Zagadnienia teoretyczne – 20h
– Kim jest asystent i jakie są jego zadania?
– Definicja niepełnosprawności Kryteria biologiczne i społeczne. Rodzaje niepełnosprawności.
– Potrzeby osób z niepełnosprawnościami wynikające z jednostek chorobowych.
– Pojęcie i zakres rehabilitacji. Rehabilitacja medyczna, społeczna, zawodowa.
– Planowanie pracy asystenta osobistego osób z niepełnosprawnościami.
– Metody pracy asystenta.
– Orzecznictwo. Prawa i obowiązki asystenta.
– Korzystanie z dofinansowań ze środków PFRON i innych.
– Rehabilitacja zawodowa – znaczenie coachingu.
– Zasady komunikacji i motywowania osób z niepełnosprawnością ruchową.
– Problemy zdrowotne osób poruszających się na wózkach.
– Zasady współpracy z opiekunami faktycznymi.
– Radzenie sobie w trudnych sytuacjach.
- Zagadnienia praktyczne – 40h
– Podstawowe zabiegi pielęgnacyjne ( zapobieganie powikłaniom ze strony narządu ruchu, ukłądu moczowego, krążenia i skóry).
– Nauka cewnikowania, zakładanie uridonu, zmiana opatrunków.
– Zasady poruszania się na wózku inwalidzkim( nauka jazdy, balansu, poruszanie się w terenie i komunikacją miejską).
– Zasady asystowania osobom z niepełnosprawnością ruchową.
– Znaczenie sportu dla zwiększenia umiejętności samoobsługowych – asystowanie podczas zajęć aktywnej rehabilitacji i sportowych (boccia, szermierka, koszykówka, tenis stołowych).
– Treningi umiejętności, metody pracy asystenta osób z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną.
Szkolenie finansowane jest w ramach projektu ABC samodzielności dla osób z niepełnosprawnością w Wielkopolsce.